In veel Duitse supermarkten merk je dat alledaagse producten zoals cola, chocopasta, ketchup, bier en shampoo vaak gunstiger geprijsd zijn in vergelijking met de prijzen in Nederlandse winkels. Dit prijsverschil roept vragen op: Wat zijn de onderliggende oorzaken van deze discrepantie in prijsstelling en is er een mogelijkheid voor de Nederlandse overheid om in te grijpen en dit verschil te minimaliseren?
Om hier inzicht in te krijgen, heeft het Nederlands Dagblad contact opgenomen met Paul Moers, een expert op het gebied van retail. Gezien zijn woonplaats nabij de Duits-Nederlandse grens, heeft hij persoonlijk de verschillen in prijsstelling tussen de twee landen waargenomen. Zijn analyse wijst op een opmerkelijk fenomeen in het Nederlandse retaillandschap. Nederlandse supermarkten hebben de neiging om een groot deel van hun assortiment – ongeveer 25% – constant in de aanbieding te hebben. Dit resulteert in relatief hogere standaardprijzen voor producten. Om klanten naar hun winkels te trekken, zetten supermarkten in op promotieacties zoals ‘koop één, krijg één gratis’.
In contrast daarmee hanteren Duitse supermarkten een andere strategie. Daar zijn de prijzen over het algemeen lager, zonder dat er voortdurend sprake is van talrijke promoties. Het aanbiedingenfestijn dat zo kenmerkend is voor Nederland lijkt in Duitsland afwezig, en daar profiteren consumenten van stabielere en vaak lagere prijzen.
Moers benadrukt dat het Nederlandse winkelgedrag sterk is beïnvloed door de liefde voor aanbiedingen. Producten die in de actiefolder staan, vinden vaak gretig aftrek bij de consument. Dit heeft een kettingreactie veroorzaakt in de retailbranche: vanwege het duidelijke effect van aanbiedingen op de verkoopcijfers, zijn veel supermarkten terughoudend om hun aanbiedingenbeleid te wijzigen. Ze zijn bezorgd dat het verminderen van promoties zal leiden tot een vermindering van het klantbezoek en daardoor een daling van hun omzet.